poniedziałek, 27 kwietnia 2015

Co to jest dyptyk?


Pomału zaczynam dostawać maile od czytelników, z góry dziękuję za pozytywne słowo. Staram się odpowiadać najszybciej jak tylko mogę, ale z różnych przyczyn czasem to trwa nawet kilka dni. Zdarza się, że pytania są powielone dlatego też w takiej sytuacji, będę odsyłała do treści posta, którego stworzę z myślą o was. Postaram się w dość prosty sposób odpowiedzieć na postawione mi pytanie. Dziś zajmę się dyptykiem.

Pytacie ogólnie co to jest dyptyk, a Kasia zapytała mnie dlaczego w wiosennym wyzwaniu mój dyptyk przedstawia kolorowe kulki, a nie np. postać Jezusa, gdyż jej kojarzy się to głownie z treściami religijnymi.
Słowo dyptyk pochodzi z języka greckiego i oznacza dosłownie ''podwójnie składany''. Ten rodzaj sztuki faktycznie najczęściej spotkać można w Kościele łacińskim m.in. jako dekorację ołtarza (zazwyczaj jest to malowidło lub rzeźba przypominająca otwartą książkę).  Dyptyk to także sztuka współczesna, którą również tworzy para obrazów o podobnych barwach i/lub treściach. Może być malowany akwarelami, farbami olejnymi lub wyklejany (technika dowolna). Ja postanowiłam się  skupić na dyptyku utworzonym ze zdjęć.

Oprócz foto przykładu z nagłówka, przygotowałam kilka innych jak może wyglądać dyptyk. Najprostsza forma to połączenie dwóch takich samych zdjęć o podobnych kolorach. Przeróbka fotek z udziałem tulipana oparta jest na kanałach RGB, większość bezpłatnych programów graficznych posiada w opcjach możliwość ich zmiany. Skorzystałam tu z Photofiltra, w opcjach wybrałam Dopasowanie -> Zmień kanały RGB, kilka kliknięć i gotowe.


Z chmurami poszło jeszcze szybciej. W tym samym programie w panelu opcji ponownie wybrałam Dopasowanie a następnie Negatyw. Banalnie prosty sposób na ciekawy efekt.


Można łączyć ze sobą dwa różne zdjęcia, nie muszą być koniecznie poddane obróbce kolorystycznej, jeśli ktoś ma ochotę zachować oryginalne barwy to czemu nie. Ja lubię kontrasty i przykłady zaprezentowałam według moich upodobań.
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz