poniedziałek, 20 kwietnia 2015

Kilka zasad dobrego zdjęcia


Często przysłuchuję się innym jak toczą debatę, nad tym jakim sprzętem robić dobre zdjęcia. Widziałam dobrej jakości fotki zrobione kompaktowym aparatem oraz fotki beznadziejne zrobione lustrzanką za kilka tysięcy. Moje zdanie na ten temat jest takie, to nie aparat robi zdjęcia a fotograf.

Dla osób takich jak ja - początkujących, mam dobrą radę : nie kupujcie drogich lustrzanek i obiektywów. Sama jakiś czas temu zakupiłam aparat, w którym większość trybów ustawianych jest automatycznie. Na dzień dzisiejszy posiadam dwa aparaty i z obu jestem zadowolona. Pierwszym był Panasonic DMC - LS80, mały ale za to solidny kompaktowy aparat wyposażony w 8,1-megapikselową matrycę ze stabilizacją optyczną i dość jasnym obiektywem. Sprawdza się do dziś,  kosztował około 200zł. Ma kilka fajnych trybów, których nie posiada mój nowy Nikon. Dlatego idąc w plener  przeważnie zabieram ze sobą oba.
Drugim moim skarbem jest prosty w użyciu wcześniej wspomniany Nikon L830 z matrycą o rozdzielczości 16 mln pikseli, wyposażony w zaawansowany obiektyw z 34-krotnym zoomem optycznym i 68-krotnym zoomem cyfrowym Dynamic Fine Zoom (dwukrotne powiększenie przy zoomie optycznym , z zachowaniem maksymalnej rozdzielczości zdjęcia).  

Wracając do tematu napiszę o kilku podstawowych zasadach jak zrobić dobrej jakości zdjęcie.
1. Pierwszą i najważniejszą zasadą jest przeczytanie instrukcji obsługi aparatu. Bez tego ani rusz. W tej książeczce jest wiele przydatnych wskazówek gdzie i kiedy jakich trybów używać oraz jak obchodzić się ze sprzętem np. przy  konserwacji, jakich baterii używać itp itd. A więc kupujemy aparaty i najpierw w łapki lektura :)
2. Najlepsze kadry można uchwycić tuż po wschodzie lub tuż przed zachodem słońca. Filmowcy nazywają ten czas ''złotą godziną'' i faktycznie wtedy zdjęcia są najpiękniejsze. 


3. Tło zdjęcia. Tutaj wiele osób nie zdaje sobie sprawy jak można zniszczyć dobre ujęcie beznadziejnym tłem a tło to jeden z ważniejszych elementów zdjęcia. Przykład: na pierwszym planie zdjęcie bawiącego się dziecka wykonane w parku, w tle śpiący na ławce pijaczek. Wyobraźnia działa? Prawda, że beznadziejna sytuacja? Dlatego warto zwracać uwagę na to co się dzieje tam troszkę dalej. Jeśli fotografujemy w domu za tło może nam posłużyć ściana, drzwi od szafy lub przewieszona chusta. 


4. Jeśli chcemy zrobić komuś piękny portret pamiętajmy o oczach, to z nich można wyczytać najwięcej a więc ustawiamy ostrość właśnie na oczy. Każdy aparat posiada funkcję portret, więc czemu nie skorzystać?

Oczywiście jest jeszcze wiele innych zasad w fotografii, ja postanowiłam skupić się na tych najprostszych kilku trikach, które pozwolą każdemu laikowi zrobić świetne zdjęcie. Pora roku sprzyja, wszystko kwitnie a trawa jest najbardziej zielona więc czemu nie skorzystać z okazji na zrobienie kilku fajnych obrazów?



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz