środa, 24 sierpnia 2016

Aparaty, tablet i programy graficzne - czyli jak powstają moje zdjęcia

 

Nie będzie tutaj zaplecza domowego studio, może innym razem pokażę Wam co się dzieje w pokoju kiedy przestawiam meble i rozkładam tła... Dzisiaj pokrótce opiszę, czym fotografuję obecnie oraz  jakimi programami się posługuję.

Całkiem niedawno dostałam na urodziny moją pierwsza lustrzankę - Nikon D5200. Miałam w planach zakupić ją wcześniej czy później, ale chyba w tym roku do tego by nie doszło. Na dzień dzisiejszy jest to przyjaciel numer jeden wśród sprzętów jakie posiadam. Jeszcze w pełni nie wykorzystuję jej możliwości, ale z każdym dniem lepiej idzie mi na trybie manualnym, choć nie ukrywam, automat wciąż wykorzystuję w niektórych sytuacjach. Najczęściej operuję na trybie półautomatycznym. Do lustrzanki dokupiłam sobie soczewki makro o których pisałam TU

 

Mój były najlepszy sprzętowy przyjaciel Nikon L830 służył mi nieustannie ponad rok. To na nim najwięcej się nauczyłam. Przyszedł taki moment, że nie mogłam z niego więcej wyciągnąć niż bym tego chciała, dziwnie to zabrzmi, ale czasem miałam wrażenie, że jest trochę za słaby. Obecnie ów aparat zabieram ze sobą wtedy, gdy muszę ograniczyć gabaryty w torbie, jest sporo lżejszy od lustrzanki.

Panasonic Lumix. Mój pierwszy aparat cyfrowy. Sama nie wiem ile on ma lat. W każdym razie trochę ma. Niewiele go używam, najczęściej zabieram na koncerty, gdzie człowiek trochę poskacze w tłumie, jak to się mówi, mała strata w razie jak upadnie czy coś w tym stylu. Chociaż mi byłoby go i tak szkoda, gdyż robi całkiem fajne zdjęcia w ciemnościach.

 

Teraz coś od strony graficznej. Głównym programem jaki używam do obróbki zdjęć jest Photoscape. Bardzo przyjemny i prosty program ze sporą ilością filtrów i nie tylko. Rozpisywać się o nim nie będę, gdyż wujek Google posiada mnóstwo poradników jak go używać. Jeśli są na sali osoby, które również używają ów programu, to polecam odwiedzić bloga jestrudo.pl, Natalia zaserwowała porcję darmowych krzywych do pobrania oraz opisała kilka innych myków, które można wykonać za pomocą programu, między innymi jak stworzyć logo za pomocą Photoscape. 

Oprócz Photoscape od czasu do czasu używam darmowych edytorów zdjęć online. Mam swoich dwóch ulubieńców: PicMonkey oraz Pixlr.  Jeśli chodzi o pierwszą stronkę, mamy tam małe ograniczenia, można sobie wykupić dodatkowe filtry, ale i bez nich jest wiele możliwości na odmienienie zdjęcia. 

Tablet graficzny Wacom. Super sprawa jeśli muszę wyretuszować jakiś mały punkcik, myszką czasem gdzieś się za mocno wyjedzie, zejdzie z linii itp, a dzięki dołączonemu długopisowi można zrobić to precyzyjnie i za pierwszym razem.

Na koniec adapter odwrotnego mocowania obiektywu. Jak do tej pory niewiele go używałam. Zakupiłam jako tańszą alternatywę obiektywu do makro. Po podłączeniu moja lustrzanka dostarcza mi komunikat o błędzie obiektywu, spowodowane jest to tym, gdyż po odwrotnym zamocowaniu, styki znajdują się od drugiej strony i nie ma komunikacji pomiędzy procesorem obiektywu a body. Po przejściu na tryb manualny problem znika, za to dochodzi kolejny, brak pomiaru światła, pozostaje mi robić zdjęcia metodą prób i błędów, gdyż aż tak doświadczona nie jestem, aby wszystkie zdjęcia wyszły w miarę normalnie. 

 

Tak to u mnie wygląda mniej więcej, ciekawa jestem czy Wy macie jakieś fajne stronki do obróbki online, lub ciekawe mało popularne programy.

9 komentarzy:

  1. Ja używam Nikona D7100 i jestem bardzo zadowolona :) co do programów polecam GIMP-a. Pozdrawiam ;]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. GIMPa wykorzystuję do poprawy białego tła.

      Usuń
  2. Super post ! dobrze wiedzieć czym fotografują inni blogerzy :)) Świetny blog obserwuję i na pewno będę zaglądać częściej :))
    Pozdrawiam :))
    Zapraszam do mnie :))
    http://true-life-from-me.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. ooo bardzo fajny post :) Jeśli chodzi o mnie korzystam z gimpa i staram się by zmiany na zdj były jak najmniejsze - ograniczam się więc do tego by przyciemnić zdj jeśli muszę - czasami za blade wychodzą, no i wklejenie podpisu ;) W domu praktycznie nie fotografuje, a na pewno nie są to zdjęcia warte wrzucenia no bloga- mam za małe mieszkanko by kombinować z tłem czy nawet samo znalezienie wolnego kąta - to graniczy z cudem :D:D Tablet graficzny posiadam, ale starego typu - nie mogę jednak jakoś na nim pracować :) Mój wierny kompan to Sony Cyber-Shot DSC-H2 :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękny obiektyw, ja niestety mam ten standardowy. Nikona D3100 mam już ponad dwa lata, a nadal jestem z niego zadowolona. Tylko fajnie by było zmienić obiektyw 18-55 na jakiś lepszy. :)
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja edytuje też w Photoscape, ale również w programie Picassa i Photogramio. Fotografuję bezlusterkowcem Olympus, ale mam też kompakt Sony. Dodatkowo, do obecnego aparatu, kupiłam sobie soczewki do makro. Pozdrawiam :) (Skasowałam poprzedni komentarz, bo pomyliłam się z nazwą programu).

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja Gimpa i photoScape używam. A moimi aparatami są Lumix - zwykła cyfrówka i smartfon. Myślałam nad lustrzanką, ale chyba zatrzymam się na cyfrówce:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja jednak wolałabym dziś bezlusterkowca zamiast lustrzanki, nie liczy się sprzęt, liczy się technika, no i telefony mają co raz lepsze możliwości, chociaż ja osobiście nie robię zdjęć telefonem.

      Usuń