niedziela, 2 lipca 2017

Kolorowe jeziorka vol 1

 

Przygotowałam dwa posty dla osób lubiących udać się w ciekawe miejsca. Dzisiaj będzie o Kolorowych Jeziorkach znajdujących się w Rudawach Janowickich. Kilka lat temu National Geographic Travel ogłosiło to miejsce jako jedno z siedmiu nowych cudów Polski. A dlaczego kolorowe?

Zabarwienie wody związane jest ze składem chemicznym ścian i dna wyrobisk. Na początku XVIII wieku wydobywano tu łupki pirytonośne, to doprowadziło do powstania kopalni, która w późniejszych latach przestała działać, a wyrobiska wypełniły się wodą tworząc piękne jeziorka: purpurowe, błękitne, żółte i zielone. 

Żółte i zielone jeziorka mają swój urok po intensywnych opadach deszczu oraz roztopach. W dniu kiedy odwiedziłam to miejsce raczej przypominały kałuże pełne mułu i rzęsy. Nie wyglądało to ciekawie. Natomiast purpurowe i błękitne zachwycały. Dzisiaj zaprezentuję purpurowe jeziorko. 

Intensywnie czerwone, dookoła otoczone skałami, w grotach czuć zapach siarki. Powódź w 1997 roku doprowadziła do wylania jeziorka i zalania okolicznej miejscowości. Woda zniknęła z akwenu, ale po czasie powróciła. Okoliczni mieszkańcy mówią, że po powodzi jeziorko długo odzyskiwało krwistą barwę, która nie jest tak ciemna jak kiedyś. 



 


 

 
 
Jeśli jeszcze nie przekonałam do odwiedzenia tego miejsca to zapraszam za kilka dni na bloga. W kolejnym poście przedstawię błękitne jeziorko. 

4 komentarze:

  1. Bardzo ciekawy wpis :) Napisałaś, że to jeden z cudów Polski, a ja nie miałam nawet pojęcia, że posiadamy takie jeziorko. Na Twoich zdjęciach przepięknie komponuje się jego czerwonawo-brunatna barwa z tą zielenią drzew. Naprawdę pięknie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też nie wiedziałam dopóki nie poszperałam w necie, wciągnęły mnie te jeziorka i naprawdę spędziłam dużo czasu czytając o nich.

      Usuń
  2. Przepięknie tam! :) Tyle magicznych miejsc jest w Polsce ach! :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Nigdy nie widziałam takich jezior. Genialne!

    OdpowiedzUsuń